Bine aţi venit la

Centrul de Sănătate Biyovis!


Date alarmante ne arată faptul că mai mult de 90% din populaţia lumii dezvoltate suferă de acidifiere.
Citește mai mult..

Antioxidanţii - nu numai împotriva îmbătrânirii

Antioxidanţii sunt materiale chimice ce pot fi întâlnite în stare naturală în alimente. Se comportă ca un fel de scut de apărare împotriva moleculelor dăunătoare, instabile, care conţin oxigen şi pe care îi cunoaştem sub denumirea de radicali liberi. Radicalii liberi, ca urmare al proceselor de oxidaţie iau naştere oriunde în organism. Acest proces poate fi comparat cel mai bine cu ruginirea.

Radicalii liberi eliberaţi în organism încearcă să se lege la câte o moleculă stabilă, cum ar fi proteinele, grăsimile şi alte materiale genetice existente în celule. Această legare va duce la deterioarea celulelor, deterioare care va avea ca rezultat eliberarea unor noi radicali liberi.

Deci celulele sunt expuse pe toată durata vieţii deteriorărilor cauzate de radicalii liberi, care pot pune în pericol nu numai frumuseţea dar şi viaţa noastră. Oameni de ştiinţă au demonstrat cu dovezi, că numeroase boli degenerative ale vârstei înaintate au legătură cu radicalii liberi. Aceste molecule, deteriorează ţesuturile, îngreunează autoregenerarea celulelor.

Astfel radicalii liberi nu cauzează numai îmbătrânirea pielii, ele pot fi cauza cancerului, inflamaţiilor articulare, astmei, bolilor cardiace, senilităţii, bolii ca: Alzheimer, Parkinson sau boli oftamologice degenerative.
Noi presupunem, că antioxidanţii introduşi în organism pot ajuta în prevenirea bolilor mai sus menţionate, sau pot încetini procesele de îmbătrânire.

TIPURI DE ANTIOXIDANŢI

Antioxidanţi naturali

Numeroşi antioxidanţi pot fi întâlniţi în diferite alimente:

  • surse de vitamina E: uleiuri vegetale, germeni de grâu, legume foioase, gălbenuş de ou, margarină, legume păstăioase
  • surse de vitamina C: citrice, roşii, varză, ardei verzi
  • surse de zinc: carne de porc, organe de porc, fasole, fructe de mare (ex. stridii)
  • surse de magneziu: mazăre, gulii, cereale, diverse tipuri de nuci şi alune
  • surse de seleniu: carne de vită, vânat, fructe de mare

Antioxidanţi sintetici

Antioxidanţii pot fi obţinuţi şi în laboratoare. Astfel de antioxidanţi pot fi întâlnite întro gamă largă pe rafturile farmaciilor şi pot fi folosite ca suplimenţi nutritivi sau complementari de diete. Se întâmplă că în timpul proceselor de producţie al alimentelor sunt folosite antioxidanţi. De exemplu se poate găsi pâine îmbogăţită cu seleniu.

Care sunt antioxidanţii de folosinţă generală?

Cele mai cunoscute în acest sens sunt vitaminele C şi E.
Betacarotina, luteina şi likopina aparţin familiei de antioxidanţi din grupa carotinoidelor şi pot fi întâlnite în legume şi fructe.
Seleniul - care este un mineral de bază - este folosit de organism pentru producerea glutationului de peroxidat şi altor antioxidanţi.
Câţiva antioxidanţi, cum ar fi coenzima Q10 şi acidul alfa-lipid pot fi întâlnite în alimente, dar şi organismul le produce pe acestea.

Care este cel mai bun antioxidant?

Când oamenii se gândesc care ar fi cel mai bun antioxidant, uită de faptul că acestea îşi fac mai bine efectele împreună. Anumiţi antioxidanţi ne apără de diferite tipuri de radicali liberi, în diferite părţi ale celulelor şi al organismului. Antioxidanţii se ajută unii pe alţii reciproc, la fel ca membrii unei echipe de sport.

În urma colaborării antioxidanţilor putem să ne dăm seama de faptul, că efectul combinat al antioxidanţilor este mult mai puternic şi mai eficient ca efectul individual al fiecăreia în parte. Această concepţie, despre lucrul în echipă este valabil şi în cazul altor nutritive, dar în special în cazul antioxidanţilor.

În ce fel de alimente se găsesc antioxidanţi?

Un meniu diversificat, care conţine zilnic de cinci ori consum bogat de legume şi fructe, în general ar asigura necesarul zilnic de antioxidanţi. Câteva mii de antioxidanţi pot fi întâlniţi în alimentele întregi, nemodificate, nefinisate, care nu se pot găsi în formă de tablete. Din nefericire mulţi dintre antioxidanţi sunt distruşi în procesele de producţie a alimentelor. Gustul bioflavonoizilor este amar, de aceea acestea lipsesc din procesele de producţie a alimentelor. Deşi sursa de bază de antioxidanţi este o alimentaţie bogată în legume şi fructe, avem nevoie şi de completarea acestora cu alte tipuri de alimente, pentru ca nivelul de antioxidanţi din organismul nostru să fie la nivel corespunzător.

Carotinoidele, un alt grup de antioxidanţi sunt prezente în legume şi fructe de culoare galbenă, portocalie şi roşii, precum şi în câteva legume verzi. Bioflavonoizii se pot întâlni în cele mai multe fructe, dar este caracteristic pentru fructele de culoare albastră şi de roşu închis (ex. struguri şi afine). Vitamina C este prezentă în citrice, iar bioflavonoizii în scoarţa acestor fructe.

Cerealele, alunele şi uleiurile vegetale conţin vitamina E. Seleniul se găseşte în boabele întregi de cereale, în usturoi şi în alunele braziliene - dacă pământul în care s-au cultiva conţine cantitatea necesară de seleniu. Deci se poate observa ca nici o cantitate suficientă de alimente corespunzătoare nu garantează cantitatea optimă de seleniu.

 
Coş

Coşul este gol.